duminică, 23 mai 2010

Cristina Pîrv : „Titlul cu Minas e cea mai frumoasă amintire a mea“

Campioană în România, Italia, Brazilia şi Franţa, voleibalista Cristina Pîrv (38 de ani) are o carte de vizită impresionantă. Cu naţionala a câştigat medalia de aur universitară în 1993, cea de bronz la Campionatul European, în 1988, fiind declarată cea mai bună jucătoare din Europa în 1990. Stabilită la Curitiba, în Brazilia, frumoasa sportivă se ocupă de imaginea soţului ei, celebrul Giba, de cei doi copii, dar se implică şi în acţiuni caritabile.

Cristina Pîrv face parte din galeria sportivilor români care, după ce s-au afirmat în ţară, au reuşit să-şi facă o frumoasă carte de vizită în străinătate. Stabilită în Brazilia, alături de soţul ei, campionul olimpic şi mondial Giba, şi de cei doi copii ai ei, Patrick şi Nicoll, frumoasa voleibalistă originară din Turda a rememorat pentru „Adevărul Sporturi" principalele momente ale carierei sale.

Ca orice copil iubitor de mişcare, dar şi impulsionată de fratele ei, Cristina a făcut mai multe sporturi înainte de a se consacra lângă fileul înalt. „Când aveam doisprezece ani am decis să renunţ la atletism şi să fac volei. Nu am ales pentru că era un sport de echipă. Pur şi simplu m-a atras mai mult. Antrenorul meu din acel moment, Alexandru Lazăr, îmi spunea mereu că un jucător de volei trebuie să fie un bun atlet. Când am ajuns la Dinamo, la 14 ani, am avut posibilitatea să trec la tenis. Nu am făcut-o. Eram deja la naţională", îşi aminteşte jucătoarea.

Decizia de a veni în Bucureşti, la o vârstă la care nu avea încă nici buletin de identitate, a fost primită diferit de părinţii ei. „Dinamo era echipa la care doream să joc. Poate părea ciudat, însă ştiam ce vroiam. Când a aflat, mama m-a întrebat dacă sunt sigură ce doresc, iar apoi, cu lacrimi în ochi, mi-a spus că nu vrea să-mi strice viitorul. Tata, în schimb, nu prea era de acord cu plecarea mea, iar antrenorul Lazăr, de supărare, n-a vorbit cu mine doi ani". La Dinamo, Cristina Pîrv a prins o echipă care dominase cu autoritate campionatul şi la care lucra Doina Ivănescu.


„Noi, românii, ne mulţumim cu puţin"

Fără să aibă o jucătoare-model - i-a plăcut de cubaneza Mireya Luis Hernandez, de trei ori campioană olimpică şi de două ori mondială -, clujeanca era conştientă atunci că va reuşi în sport, dar şi în viaţă dacă va da sută la sută din ceea ce se simţea capabilă.

Titlul câştigat cu Dinamo, transferul în Italia, în unul dintre cele mai puternice campionate naţionale din lume, dar şi medalia de aur câştigată la Mondialele Universitare din 1993, când a fost declarată cea mai bună jucătoare a competiţiei, au fost primele repere importante din activitatea ei sportivă. Apoi, în timp, în palmaresul ei s-au adunat alte performanţe deosebite.

Campioană în Italia, Brazilia şi Franţa, Cristina a câştigat Cupa CEV şi Top Teams Cup, disputând şi turnee finale în Liga Campionilor. Ea a fost, de altfel, prima voleibalistă din ţara noastră care a câştigat o cupă continentală.

I s-a propus să joace pentru Brazilia

Marele ei regret este echipa României, cu care nu a izbutit să atingă acelaşi nivel. Paradoxal, în contextul în care naţionala s-a bazat pe jucătoarele campioane mondiale universitare (la acea vreme, la acea competiţie au participat voleibaliste care mai apoi au fost mari vedete). Cristina are o explicaţie: „Din păcate, noi, românii, ne mulţumim întotdeauna cu puţin. Naţionala de volei fete, de pildă, se califica la Mondiale sau la Europene. Şi era suficient. Aceasta a fost mentalitatea noastră în ultimii 25 de ani", a mărturisit Pîrv, care a adăugat cu amărăciune: „Am avut de multe ori senzaţia, iar uneori chiar convingerea, că sunt mai apreciată afară decât în ţară. De pildă, nu am primit titlul de sportivă emerită... Mai există acest titlu?".

Pentru Cristina Pîrv cel mai important titlu din cariera ei a fost cel cucerit în Brazilia, cu MRV Minas. „Fiecare trofeu câştigat te umple de bucurie şi satisfacţie. Marele meu regret a fost însă că nu am reuşit să particip la Jocurile Olimpice cu echipa României. Am avut, totuşi, ocazia să particip. În 1999, Bernadinho mi-a propus să joc pentru Brazilia, la Sydney, în 2000. M-ar fi naturalizat braziliancă. Nu am acceptat, deşi nu a fost uşor să iau această decizie. Jucasem 15 ani pentru echipa României. Am tot sperat că se va schimba ceva în bine, însă nu s-a întâmplat asta", spune cu regret cea care a fost căpitan al „tricolorelor".


A participat la Carnavalul de la Rio

Cristina Pîrv a descoperit Brazilia în 1994, la Campionatul Mondial care s-a desfăşurat în Belo Horizonte. Ea a revenit acolo trei ani după aceea, cucerind şi titlul de campioană a acestei ţări cu Minas. A învăţat portugheza, s-a obişnuit cu obiceiurile şi a fost îndrăgită rapid de brazilieni.

„La un moment dat, nici nu puteam ieşi din casă. Mă asaltau oamenii pe stradă", spune jucătoarea, amuzată de acea situaţie. După căsătoria cu Giba, lucrurile s-au schimbat în sensul că a fost adoptată de brazilieni, care o consideră ca fiind de-a lor deşi nu are cetăţenie. Cristina şi Giba au o casă în Curitiba, cu grădină. Implicată în acţiuni caritabile, la şcolile din zona în care locuieşte, ea este ocupată şi cu educaţia copiilor ei, Nicoll şi Patrick. Pîrv a vizitat unele locuri din Brazilia - arhipelagul Fernando de Noronha, de pildă -, a participat la Carnavalul de la Rio, defilând în carul alegoric al Şcolii de samba Mocidade.

Cristina Lucreţia Pîrv de Godoy Filho Data naşterii: 29 iunie 1972
Locul naşterii: Turda (judeţul Cluj)
Sport: volei
Înălţime: 1,80 m
Detentă în atac: 3,05 m
Detentă la blocaj: 2,90 m
Mână de atac: dreapta
Număr: 11 (trăgător principal)
Supranume: Principesa
Stare civilă: căsătorită cu voleibalistul brazilian Giba
Naţionalitate: română şi italiană
Copii: Nicoll (5 ani şi opt luni) şi Patrick (1 an şi 7 luni)
Cluburi la care a evoluat: Dinamo, San Lazzaro (Italia), Fano (Italia), Reggio Calabria (Italia), Minas Belo Horizonte (Brazilia), Novara (Italia), RC Cannes (Franţa)
Palmares Cupa CEV: 2003 (cea mai bună jucătoare)
Top Teams Cup: 2006
Campionatul României: 1988-1989
Campionatul Italiei: 2000-2001
Supercupa Italiei: 2000, 2003, 2005
Campionatul Braziliei: 2002 (cea mai bună jucătoare)
Campionatul Franţei: 2005
Cupa Franţei: 2005
Cupa Italiei: 2001, 2004



Niciun comentariu:

FRUMOASA FRANCESCA PICCININI

LIGA CAMPIONILOR LA VOLEI LA TV (on line)